Bouwhub › Onderwerpen

Factuur: verplichte vermeldingen

Dit zijn de officiele teksten die de hub bij dit onderwerp kiest, woord voor woord, met de bron. De hub schrijft geen eigen antwoord.

Wet op de omzetbelasting 1968, Artikel 35a (deel 1 van 2)
1. Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht: a. de datum van uitreiking van de factuur; b. een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd; c. het btw-identificatienummer waaronder de ondernemer de goederenleveringen of de diensten heeft verricht; d. het btw-identificatienummer van de afnemer waaronder hij een goederenlevering of een dienst heeft afgenomen waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden of waaronder hij een goederenlevering als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, heeft afgenomen; e. de volledige naam en het volledige adres van de ondernemer en zijn afnemer; f. de hoeveelheid en de aard van de geleverde goederen of de omvang en de aard van de verrichte diensten;
versie 2026-01-01 · gelezen 2026-10-04 · CC0 1.0, Basis Wetten Bestand, KOOP · bron
RVO, SVVE: aanvraagproces Oplaadpuntenadvies
- verplichte bijlagen: factuur adviseur/adviesbedrijf betaalbewijs van vereniging definitief oplaadpuntenadvies
versie 2026-01-05 · gelezen 2026-10-04 · hergebruik toegestaan, open data van RVO · bron
Wet op de omzetbelasting 1968, Artikel 35b
5. Bij een reeks elektronische facturen die aan dezelfde afnemer worden verzonden of ter beschikking worden gesteld, hoeven de voor de verschillende facturen gelijke vermeldingen slechts één keer te worden opgenomen, voorzover voor elke factuur alle informatie toegankelijk is.
versie 2026-01-01 · gelezen 2026-10-04 · CC0 1.0, Basis Wetten Bestand, KOOP · bron
RICHTLIJN 2006/112/EG VAN DE RAAD van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, Artikel 226 ter
e) wanneer de uitgereikte factuur een document of bericht is dat overeenkomstig artikel 219 als factuur geldt, een specifieke en ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke factuur, met specifieke vermelding van de aangebrachte wijzigingen. Zij mogen geen andere dan de in artikel 226, 227 en 230 bedoelde vermeldingen op de factuur verlangen.
versie 2025-04-14 · gelezen 2026-10-05 · geconsolideerde tekst, CC BY 4.0, bron EUR-Lex; documentatiehulpmiddel, alleen het Publicatieblad is authentiek · bron
RICHTLIJN 2006/112/EG VAN DE RAAD van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, Artikel 226 (1/2)
Onverminderd de bijzondere bepalingen van deze richtlijn zijn voor BTW-doeleinden op de overeenkomstig de artikelen 220 en 221 uitgereikte facturen alleen de volgende vermeldingen verplicht: 1) de datum van uitreiking van de factuur;
versie 2025-04-14 · gelezen 2026-10-05 · geconsolideerde tekst, CC BY 4.0, bron EUR-Lex; documentatiehulpmiddel, alleen het Publicatieblad is authentiek · bron
RICHTLIJN 2006/112/EG VAN DE RAAD van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, Artikel 236
Bij een reeks elektronische facturen die aan dezelfde afnemer worden verzonden of ter beschikking worden gesteld, hoeven de voor de verschillende facturen gelijke vermeldingen slechts één keer te worden opgenomen, voor zover voor elke factuur alle informatie toegankelijk is.
versie 2025-04-14 · gelezen 2026-10-05 · geconsolideerde tekst, CC BY 4.0, bron EUR-Lex; documentatiehulpmiddel, alleen het Publicatieblad is authentiek · bron

Waar het geregeld wordt

Stel uw eigen vraag over dit onderwerp

Automatisch gekozen passages uit officiele teksten, geen advies en geen eigen antwoord van de hub. De Nederlandse wettekst is leidend.

Zoektermen: factuur vermeldingen verplicht, factuureisen. Teksten van wetten.overheid.nl, overheid en uitvoeringsorganisaties, met de licentie bij elke bron.